Mentoring arbejdspladsen - vejen til produktivitet

Mentorskap på arbetsplatsen - vägen till produktivitet

Vad är mentorskap?

Mentorskap är en systematiskt utformad relation baserad på långsiktigt och frivilligt stöd mellan en erfaren person (mentor) som delar sina kunskaper, erfarenheter och åsikter med en annan person (mentee) som är redo och villig att skaffa sig erfarenhet från detta utbyte och berika sitt professionella. färdigheter. Mentorskap på arbetsplatsen är en ömsesidig och samarbetsrelation som oftast sker mellan en senior och junior anställd i syfte att adeptens tillväxt, lärande och karriärutveckling. Ofta är mentorn och adepten en del av en organisation, och tonvikten ligger på organisationsmål, kultur, yrkesval, råd om professionell utveckling och balans mellan arbete och privatliv.

Fördelarna med mentorskap

Mentorskap är en säker, stödjande miljörelation mellan två individer som ett sätt att överföra specifik kunskap och expertis från en person till en annan. I det här förhållandet ger mentorn sin tid frivilligt för att uppmuntra adepten. Mentorskap sker när eleven befinner sig i en ny situation, kräver information och befinner sig i en övergångs- eller mellanfas. Mentorskapsrelationer kan vara begränsade till ett specifikt projekt, men upprätthålls vanligtvis så länge som nödvändigt eller enligt överenskommelse.

Under mentorskapsprocessen har adepten möjlighet att utvecklas och skaffa sig praktisk erfarenhet, skaffa sig kunskap, nå mål lättare och snabbare och kan avsevärt förbättra nödvändig yrkeskompetens. Mentorskap som metod används i stor utsträckning för att främja samarbete, produktivitet och affärstillväxt i dessa situationer:

  • Att främja medarbetarnas lärande i arbetsmiljön;
  • Att etablera bättre samarbete och interaktion mellan team;
  • Som ett sätt att överföra viktiga färdigheter och kunskaper;
  • Att integrera nya policyer, system och arbetsmetoder;
  • Ge stöd i komplicerade arbetsprocesser;
  • Ge stöd om medarbetaren byter arbetsplats eller roll;
  • Att hjälpa till att introducera och hantera nya projekt;
  • Att stödja genomförandet av förändringar i organisationen.

Vad gör en bra mentor?

Mentorskap är ett bra sätt för en person att coacha eller ge råd till en annan person med användbara råd från sin egen erfarenhet. Genom att tillämpa mentorskapsmetoder på arbetsplatsen har du möjlighet att hjälpa talanger i organisationen - att hjälpa människor att öka sin effektivitet, förbättra karriärtillväxtmöjligheter och skapa en mer produktiv arbetsplats . För att vara en bra mentor måste du ha gedigen erfarenhet av din specialitet och goda sociala samspelsförmåga. Det kan vara teknisk erfarenhet, ledningserfarenhet eller helt enkelt livserfarenhet som du kan dela med andra. Vad krävs för att vara en effektiv mentor:

Du måste vara villig att hjälpa - vara villig att lägga din tid på att hjälpa någon annan och behålla en positiv attityd i allt. Lär dig se den ljusa sidan även i komplicerade situationer för att motivera och lyfta människor som behöver dina råd.

Håll dig motiverad och fortsätt att förbättra dina kunskaper – sluta aldrig utveckla dig själv och fortsätt att lära dig. För att hjälpa andra att växa måste du se värdet i din egen tillväxt. Många mentorer medger att mentorskap har hjälpt dem i deras egen personliga utveckling.

Var självsäker – betyder inte att bli kaxig eller växa ett stort ego. Istället måste du ha förmågan att vara kritisk och utmana dina elevers åsikter på ett sätt som inte är farligt utan hjälper dem att se situationer ur ett nytt perspektiv. Att vara en självsäker mentor innebär att kommunicera med andra på ett direkt och ärligt sätt utan att avsiktligt skada någons känslor.

Var en aktiv lyssnare – var uppmärksam på att bearbeta all information som praktikanterna säger. Titta på kroppsspråk, upprätthåll ögonkontakt och förstå vilka ämnen eleven har svårt att diskutera. Att visa att du lyssnar är en värdefull färdighet i sig. Det visar att du värdesätter vad personen säger och att du inte vill klippa bort dem. Det kräver tålamod och en vilja att skjuta upp förhastade domar.

Ställ rätt frågor – de bästa mentorerna ställer frågor som får sina adepter att tänka till. Det är dock inte så enkelt som det låter. Som ett enkelt tips till dig, om du vill bli en bra mentor, genom att ställa frågor behöver du få adepten att tänka på vad du vill säga och komma till samma slutsats om och om igen. För att göra detta, försök att ställa öppna frågor som inte kan besvaras med bara ja eller nej. Eller ställ mer direkta frågor som erbjuder flera svarsalternativ och analysera sedan tillsammans varför de valde det svaret.

Ge feedback – gör det på ett sätt som korrekt och objektivt sammanfattar det du har recenserat, men också tolkar det eleven sa till information som ger dem ett mervärde. Använd särskilt feedback för att visa att du förstår elevens sätt att tänka. Detta är nyckeln till att hjälpa dem att se situationen från ett annat perspektiv.

Vilka är en mentors ansvar och uppgifter?

En arbetsplatsmentor kan vara en direkt chef, en personalchef eller en särskilt tilldelad expert på området. Därför finns det massor av ansvar för mentorer på arbetsplatsen beroende på situationen. Normalt råder mentorn den nyanställde dagligen, så att medarbetaren får både professionellt och mänskligt stöd under anpassningsprocessen.

Viktigast av allt är att mentorskap ger möjlighet för den nyanställde att skaffa sig nödvändig kunskap och delad kunskap kan leda till bättre arbetsresultat och gynna företagets produktivitet. Under mentorskapsprocessen introducerar mentorn essensen, värderingarna och företaget självt, dess historia och andra relevanta fakta. En del av mentorns uppgifter består av introduktionsutbildning, kunskapsdelning och testning, ledning av gemensamt arbete och icke arbetsrelaterade evenemang, uppföljning av mentorskapsprocessen samt projektledning, teamledning m.m.

I vissa företag kan mentorskapsprocessen se ut så här:

  1. Efter ömsesidig överenskommelse arrangerar mentorn ömsesidiga möten, utbildningar eller inlärningstillfällen;
  2. Adepten förbereder och ställer frågor till mentorn i förväg;
  3. Mentorn övervakar, leder och kontrollerar mentorskapsprocessen;
  4. Mentorn tilldelar nya uppgifter, specificerar och kontrollerar vad som har gjorts;
  5. Adepten ger feedback om vad som är användbart och vad som behöver förbättras.

För att båda parter som är inblandade i mentorskapsprocessen (mentor och adept) ska vara tydliga med sitt ansvar när man startar mentorskapsprocessen, är det värt att förtydliga dessa ansvarsområden. Mentorn ansvarar för:

  • Att tillhandahålla all nödvändig information och mänskligt stöd, men inte för den andra personens förmåga eller personliga motivation att lära;
  • För ett tydligt avtal och överenskommelser med adepten om ömsesidigt mentorskap

process - tid, varaktighet, frekvens, uppgifter, etc.;

  • Respekt för etiska och konfidentiella gränser under mentorskapsprocessen;
  • Mentorn ansvarar för att överföra sina kunskaper till den nyanställde så gott han kan;
  • För att känna sig bekväm med att vara mentor för en kollega och, om svårigheter eller tvivel uppstår, diskutera dem med din adept eller senior rådgivare;
  • Att överföra nödvändig kompetens eller kunskap till den nya medarbetaren efter bästa förmåga utan att manipulera informationen.

Mentorskap är mycket viktigt i processen att uppmuntra och förbereda nya ledare . Det är ett viktigt verktyg för att skapa och stärka motivation, utveckla målmedvetenhet, öka effektiviteten och produktiviteten, uppnå övergripande företags- och individuella mål samt förbättra informationscirkulationen och den ömsesidiga kommunikationen.

Sammanfattning

Kom ihåg att mentorskap är praktiken att dela och överföra information, expertis och erfarenhet så att adepter kan använda den och bygga upp ett lämpligt förtroende för organisationen. Som mentor uppmuntrar, vårdar och ger du stöd eftersom du redan har "gått den väg" som adepten är på. Kom också ihåg att mentorskap är en strukturerad utveckling, du behöver inte berätta för adepten allt du vet om ämnet; Han måste hitta sina egna lösningar på situationer.

Mentorskap är ett utmärkt sätt att främja en persons professionella och personliga utveckling, samt hjälpa till att skapa en mer produktiv organisation. Detta är en ömsesidigt fördelaktig praxis för alla inblandade, eftersom denna process är användbar för både mentorn och adepten. Därför är det viktigt att behandla mentorsrelationen med den respekt den förtjänar. Fokusera relationen på elevens behov, använd din erfarenhet och aktiva lyssnarförmåga, tillför ett värde till samtalet genom att ge feedback. Målet med mentorskapet är att ge vägledning, råd för att nå bättre resultat med hjälp av den nya kunskapen genom framgångsrik samverkan mellan människor på arbetsplatsen, vilket leder till produktiva arbetsresultat.