11 tips til vellykket og respektfuld kommunikation på arbejdspladsen

11 tips för framgångsrik och respektfull kommunikation på arbetsplatsen

Mentorskap på arbetsplatsen - vägen till produktivitet Läsning 11 tips för framgångsrik och respektfull kommunikation på arbetsplatsen 11 minuter

God och respektfull kommunikation utgör grunden för ett effektivt, tillfredsställande och motiverande samarbete i varje arbetsmiljö. Sådan kommunikation kommer i slutändan att leda till större ömsesidig förståelse och framgångsrikt samarbete. Det är en viktig social färdighet som gör att du kan agera effektivt även i olika och tvärkulturella grupper. Respektfull, framgångsrik och professionell kommunikation innebär mer än bara förmågan att tala. Det är en empatisk och social handling som kräver samarbete, delaktighet och rättvisa i beslutsprocesser, samt en aktiv stödjande kultur.

Varför är det viktigt?

Framgångsrik och respektfull kommunikationskultur bör utvecklas i alla företag och institutioner – både i stora företag och småföretag, online eller personligen, särskilt inom kundnära tjänsteområden. Sådan kommunikation kan bidra till att uppnå ömsesidig respekt på olika nivåer, t.ex. mellan projektledaren och projektanställda; mellan lärare och elev, mellan arbetsgivare och arbetstagare osv. Dåligt hanterad kommunikation, okunskap, ett arrogant kategoriskt sätt att tala, ovilja att lyssna på vad andra människor har att säga kan gradvis förstöra självförtroendet liksom viljan att dela idéer, öppna upp för andra eller umgås med dem. På grund av bristen på respektfull kommunikation kan alienation uppstå, känslan av samhörighet går förlorad, - konfliktsituationer kan också uppstå, vilket främjar likgiltighet och motvilja, och viljan att samarbeta försvinner.

Läs om de bästa tipsen för framgångsrik och respektfull kommunikation på arbetsplatsen:

  1. Lyssna aktivt och utan att döma

Emotionell intelligens kräver förmågan att aktivt lyssna. Om någon vänder sig till dig för att få råd eller för att få hjälp med att lösa ett problem, lyssna först och främst mycket öppet på den andra personens fråga eller behov. Med detta börjar kulturen för ömsesidig kommunikation, förmågan att lösa ett problem och hitta icke-standardiserade lösningar genom samarbete. Genom att aktivt lyssna skickar du ett meddelande till den andra att det som berör den andra också är viktigt för dig. Således väger ditt omdöme och din synvinkel extra vikt eftersom du bryr dig om vad den andra personen har att säga, och det representerar en verkligt professionell attityd – oavsett om det är på jobbet eller i en icke-formell miljö.

 

  1. Visa empati

Om du inte vill eller inte är redo att verkligen lyssna på den andra personen är det bättre att inte börja kommunicera, men om du gör det ska du inte bara börja med aktivt lyssnande, utan även visa respekt och empati för den andra personen . persons problem. Att visa empati innebär att se problemet ur den andres synvinkel, ta hänsyn till sina egna känslor och erfarenheter. Empati gör att du bättre förstår den andra personen när du försätter dig själv i den situation den andra personen befinner sig i och försöker tänka på hur du skulle agera i deras ställe. Detta är känslomässig empati. Empati med den andres problem gör det lättare att hitta en lösning, och det ger även känslomässig trygghet, stöd och visar respekt för den andre.

  1. Fokusera på det positiva

Man kan alltid hitta något positivt i allt. Även om det vid första anblicken verkar som att du inte har något gemensamt med den andra personen vid ett givet ögonblick, behöver du se på den andres situation genom några grundläggande tillstånd eller värderingar, existentiella baspositioner. Ja, du kanske inte håller med om den andres ståndpunkt eller insikt i frågan, men till exempel är universella mänskliga egenskaper, grundläggande rättigheter, vardagliga utmaningar gemensamma för nästan alla. Det innebär också att fokusera på de gemensamma aspekterna och intressena, se positivt på likheterna, inte skillnaderna. Och senare, när grunden för förståelse är etablerad, kan du uttrycka din oenighet eller åsikt, där dina tankar skiljer sig åt, på ett diplomatiskt, berättigat och respektfullt sätt.

  1. Var ärlig mot andra

I ömsesidig kommunikation finns det oftast ingen värre situation än att känna sig ljuga för och senare få reda på att den andra personen har dolt något för dig eller inte har berättat för dig all information och omständigheter. Att dölja viktiga fakta och ärenden hjälper inte situationen, men gör den ofta värre. Ärlighet betyder inte att berätta allt om dig själv för alla hela tiden. Öppenhet och ärlighet innebär att berätta för den andra personen vad du tycker, hur du ser saker och sätta dina principer och värderingar i andra människors ögon, hålla fast vid dem, men samtidigt respektera och lyssna med acceptans till den andra personen och presentationen av hans värdesystem. Det representerar ömsesidig samexistens mellan olika värdesystem och acceptans av varandra istället för oenighet om värderingar och principer, som aldrig kan leda till något gott.

  1. Var uppriktig och realistisk

Tillåt den andra personen att vara sig själv, äkta och ärlig, öppen i samtalet, ställ inga imaginära standarder från ditt eget huvud om vad den andra personen ska vara eller hur de ska bete sig i ömsesidig kommunikation. Genom att visa uppriktighet kommer du att motivera den andra personen att komma närmare sina mål, och du kommer själv att känna tillfredsställelsen av framgång. På så sätt kommer den andra personen att visa dig respekt inte på grund av din position, status eller råd, utan på grund av din uppriktighet, öppenhet och realistiska syn på livet. Och i det här tipset ingår också möjligheten att öppet och ärligt be om ursäkt om du har gjort ett misstag. Att kunna erkänna dina misstag är ett tecken på fantastiska och känslomässigt intelligenta människor, och genom att göra det visar du att relationer är viktigare och mer värdefulla än din föreställda egostandard.

  1. Se till att vara direkt.

Människor är inte på något sätt spådamer och magiker som kan läsa dina tankar. Båda parter i kommunikationen måste alltså vara direkta och öppna om sin insikt om problemet och dess möjliga lösningar. Öppenhet leder till en lösning som är mycket mer framgångsrik än att tala indirekt och i cirklar. Naturligtvis finns det situationer där det finns negativa lösningar eller beslut att fatta, men även då kan öppenhet i kombination med takt och generositet och respekt göra att sådana situationer kommuniceras och hanteras smidigare och mer begripligt.

  1. Respektera den andra personen

När du kommunicerar med andra, följ alltid den gyllene standarden: kommunicera och prata med andra som du vill att de ska kommunicera och tala till dig. Det kräver verkligen inte så mycket ansträngning från dig. Reglerna är enkla - var artig, säg hej, använd inte sarkasm eller ironi i samtalet, le mot den andra personen, visa positiva och varma känslor, öppenhet, så kommer du att märka hur världen och de runt omkring dig blommar ut och blir snällare och mer öppet. Vänlighet och respekt räcker långt - även ett litet tackbrev eller ett roligt meddelande till en kollega kommer att göra deras dag bättre.

  1. Vet när du ska ta en paus

Att ta en paus från ömsesidig kommunikation hjälper till att fokusera tankar, reflektera och bestämma vad du ska säga och göra härnäst, och bör övervägas, särskilt om du är mitt i ett argument eller en spänd situation. Som de säger, räkna till 10, andas, tänk och säg sedan vad du har att säga. Naturligtvis är det i teorin lätt att säga, men i praktiken är det alltid svårt att genomföra, men vi måste alla arbeta med den här aspekten av vår personlighet. Vi har alla våra egna förmågor att förbättra oss, vi lär oss av våra egna och andras misstag och därmed växer vi också i vår empati och känslomässiga intelligens. Kom ihåg att när du kommunicerar, pausa alltid innan du säger vad du har att säga. Detta hjälper till att hålla fokus på den andra personens problem och dina föreslagna lösningar.

  1. Lär dig att kompromissa

Emotionell och allmän intelligens kräver att du är försiktig och avstår från att insistera, eskalera en konversation eller aggressivt angripa något uttalande och åsikt som du inte håller med om. Människor är känslomässiga varelser, och vi vill alla hålla fast vid våra åsikter till slutet. Men att kämpa för vår åsikt stänger sinnet och begränsar tänkandet så att den andra personen inte längre hör dina bedömningar och slutsatser om situationen. Det betyder inte nödvändigtvis att du håller med om åsikter och påståenden som du inte håller med om. I hetsiga situationer, särskilt på arbetsplatsen, är det bra att komma ihåg det gamla ordspråket - välj slagsmål värda att kämpa för! Detta beslut kan göra eller bryta ditt rykte och potentiella affärsaffärer.

 

  1. Var konsekvent och öppen för att prata

Den ömsesidiga kommunikationen måste alltid vara mer eller mindre effektiv, det vill säga – båda parter måste höras, förstås och komma fram till en slutsats och lösning. Ge alltid den andra personen den tid som behövs, oavsett vilken kommunikationsform den andra väljer - via telefon, personligen eller skriftligen, med hjälp av elektroniska eller traditionella kommunikationskanaler. Kom ihåg att tiden alltid är en allierad, särskilt när det gäller ömsesidig kommunikation och att hitta lösningar på den andra partens problem. Vi är alla upptagna med våra egna uppgifter och problem, så var alltid öppna och flexibla inför möjligheten att avsätta tid för ett viktigt samtal. Och när du väl har bestämt tiden för samtalet, låt det inte skjutas upp eller avbrytas. Detta hjälper dig att vara fokuserad och orienterad mot att uppnå en lösning inom en transparent tidsram, vilket alltid är en indikator på produktivitet . Och till sist, en påminnelse: ju viktigare relationen är, desto mer tid bör du lägga på samtal ansikte mot ansikte.

  1. Kroppsspråk spelar roll

Kroppsspråk är ett kraftfullt verktyg i kommunikation som ofta förmedlar mer än själva orden. Det är det tysta samtalet som äger rum vid sidan av ditt talade budskap som påverkar hur dina ord uppfattas. Var uppmärksam på andras ansiktsuttryck och se till att du är tillgänglig, eftersom leenden förmedlar värme medan en rynka pannan tyder på ogillande. Bra ögonkontakt visar uppmärksamhet och självförtroende, medan att undvika ögonkontakt kan signalera nervositet eller oärlighet. En upprätt hållning indikerar självförtroende och öppenhet, ta ögonkontakt, använd ett öppet kroppsspråk och visa förtroende med din hållning. Genom att behärska kroppsspråket kan du bli en mer självsäker och effektiv kommunikatör i alla dina arbetsinteraktioner.

För att sammanfatta

Vi är alla väldigt olika – med vår erfarenhet, livsuppfattning och personliga åsikt. Och när vi går igenom livet och det dagliga arbetet med vår syn på saker, människor och situationer möter vi samma "annorlunda, unika människor" som vi måste lära oss att hitta ett gemensamt språk med, utvecklas flexibelt anpassa oss till andras åsikter, idéer och attityder. Ibland är det inte så lätt, men genom att lära sig några grunder om respektfulla kommunikationsmetoder och tips blir det mycket mer bekvämt och effektivt att umgås med andra människor.

Din arbetsmiljö kan göra din dag perfekt – eller förstöra din dag. En respektfull och produktiv atmosfär och kommunikation främjar samarbete, ökar moralen och skapar framgång. Den här artikeln diskuterar 11 nyckelelement för att odla en sådan miljö så att du kan främja en mer respektfull och produktiv arbetsmiljö för dig själv och dina kollegor. Genom att implementera dessa metoder kan du och dina kollegor skapa en arbetsplats där alla känner sig värderade, bemyndigade och fokuserade på att uppnå det gemensamma målet.